Knižní recenze: Velmi osobní kniha o zdraví, Margit Slimáková (aneb „Přesvědč manžu“)

Protože sama s vděkem hltám a s krvácející kreditkou objednávám knihy, které důvěryhodní dobří lidé doporučí, rozhodla jsem se činit taktéž (vaše kreditky nechť mi prosím předem odpustí). Začnu zlehounka, knihou výživové poradkyně (možná vůbec první v Česku) Margit Slimákové, která vyšla v roce 2018 v nakladatelství BizBooks pod názvem Velmi osobní kniha o zdraví: Jak zvládat jídlo, kariéru, rodinu, péči o sebe, kritiku, věk a chuť na čokoládu. Je to fakt úlovek, o čemž svědčí i fakt, že po příchodu domů jsem ji opakovaně musela vykořistit z tatínkových spárů.

[Předesílám, že nejde o žádnou reklamu, pouze o moje upřímné shrnutí a hodnocení.]

Fenomenální vizuální zpracování

Tato kniha na mě zcela náhodou doslova vyčíhla z regálu přeplněného zaručenými tipy na zdravou stravu. Nutno říci, že autorku jsem tehdy neznala a s uzarděním přiznávám, že kniha mě zprvu zaujala naprosto fenomenální a originální grafikou obálky, větším formátem a kvalitou vazby. Díky neobvykle tlustým a tvrdým deskám je kniha víceúčelová: dá se použít i jako nástroj sebeobrany. 🙂

Coby profi architekt-grafik jsem hned při nakouknutí zhodnotila, že typografii i ilustrace dělal fakt profík (což se vymyká standardu), navíc se kreativně vyřádil(a). Knihu jsem přečetla jedním dechem a odnesla jsem si poučení: navzdory ošoupanému českému přísloví se někdy stává, že co se třpytí, je zlato.

O autorce

Hned na začátku více než tří set stránkové knihy se Margit představuje jako gurmán, ekolog, sportovec a jako „úplně normální ženská“. Tady bych jí trošku oponovala, neb její život a zkušenosti jsou všechno, jen ne normální (ve smyslu běžný). Na začátku odkrývá nejintimnější světla a stíny svého dětství: od smutné ztráty maminky v 10 letech přes anorexii až po zakotvení u zdravé stravy. Vystudovala farmacii, ale časem se dostala ke studiu výživy.

Obsah a forma

Již zmíněnou prvotřídní vizuální stránku knihy podtrhává obsahová i formální srozumitelnost, čtivost a zábavnost. Nejde o žádnou nudnou vědeckou studii, spíše o celoživotní zkušenosti a rady, které se z valné většiny zakládají na vědecky podložených faktech (i pokud v knize některé informace nejsou ozdrojované, vím to, neboť se stravou též zabývám). I když s autorkou ne ve všem úplně souhlasím, je velmi sympatické, že pokud uvádí svůj názor, také to tak otevřeně přizná a neprezentuje to – na rozdíl od mnohých jiných  – jako objektivní, definitivní pravdu. Za tohle velké luciferské plus.

V knize jsou průběžně zapracovány její životní i gastronomické zkušenosti ze života v Německu, Číně a z dalších vzdálených zemí jako je Nepál, Kambodža, Tibet, Austrálie či Nový Zéland. Témata jako nezdravost cukru, prospěšnost tuků, geneticky modifikované potraviny, kravské mléko, vegetariánství a jiné výživové formy – to všechno je naloženo ve čtivém láku ochuceném autorčinými životními zkušenostmi a dobrodružstvími.

Obsah je ale napěchovaný mnohem širším spektrem každodenních témat než jen výživou. Dotýká se na příklad i dusičnanů a zbytků léků v pitné vodě, pohybu, ekologie a životního prostředí, práce a životní náplně, spontánního vyléčení rakoviny, fungování farmaceutického průmyslu, škodlivosti hormonální antikoncepce či povinného očkování. Zajímává je kapitolka o porodech, kdy srovnává svůj porod v Česku, Německu a Austrálii. Otevřeně poukazuje na rozdíly: Zatímco v Česku je pacient brán jako nesvéprávný, hloupý ňouma, v zahraničí vás, vaše přání a názory respektují – koneckonců jde o vaše tělo. O své vlastní zkušenosti s českým a německým zdravotnictvím jsem již dříve psala, ale tak nějak vždy potěší, když narazím na někoho, kdo se nebojí na danou problematiku poukazovat, protože ma podobné zkušenosti.

Paní Slimáková se také zasadila o tzv. „pamlskovou vyhlášku“ (zákaz prodeje nezdravých potravin ve školách), což je už z principu levičácká zhovadilost (ať se každý cpe, čím chce, a pak si má sám platit léčbu! A ano, pro výchovu dětí to platí jakbysmet!). O to zajímavější je kapitolka, ve které tento svůj záměr přibližuje a odkrývá čachry zájmových skupin za konečným totálním zprzněním oné vyhlášky (omezení másla a zdravých tučných sýrů…). Tato vyhláška je jedno z témat, kde s Margit zásadně nesouhlasím, ale možná o to zajímavější je seznámit se s jejími pohnutkami a záměry.

Jako negativum mohu uvést na můj vkus trošku povrchní rozbor jednotlivých témat. Jenže i tento aspekt zcela odpovídá rozsahu, záběru a cíli publikace. Pokud se chcete dozvědět první poslední o škodlivosti hormonální antikoncepce včetně tvrdých dat, zde je nehledejte. Pokud hledáte zdroj informací o očkování, tohle není ideální kniha. Pokud ale hledáte prvotní návod, jakými tématy se zabývat a jakým směrem se ubírat, abyste se uzdravili či zůstali zdraví, pak je to zcela jedinečná kniha. A i když nejste v této oblasti žádní Greenhornové, vždycky je fajn seznámit se s názory dalších zkušených lidí. Tak to tedy vidím já.

Forma na druhou

Tato kniha si zaslouží pozornost i z jiného důvodu, než je její faktický obsah. Je to literární dílo po všech stránkách profesionální a krásné. Na závěr jsou uvedeny všechny ženy(!), které se na jeho vzniku podílely, a já jim tleskám. Editorka textu Lucie Němcová, redaktorka Petra Kryštofová, internistka a diabetoložka Hanka Krejčí a architektka a grafička Ema Pavlovská. Dle mého soudu tyto dámy odvedly prostě F-E-N-O-M-E-N-Á-L-N-Í  profesionální práci bez překlepů, typografických i jiných chyb.

Verdikt prořízlé klávesnice:

Je to prostě smršť nemainstreamových, pravdivých informací proložených nevšedním životním příběhem. Není divu, že establishment a lidé, kteří by si bez berliček loupežného sociálního diktujícího státu asi nadělali do gatí a myšlenka převzetí odpovědnosti za vlastní zdraví (a život) je jejich noční můrou, tuto paní nemusí. Na můj vkus je ale ještě hodně mírná, lehce skeptická a v žádném případě nejde o nějaký „extremistický alternativismus“ či nutriterorismus. Já su ale Lucifer, žejo…

Pokud hledáte souhrnný návod či inspiraci ke zdravému životnímu stylu, tahle kniha je tutovka. Byla pro mě políbení na duši a příjemné, lehké, ačkoli osvětové večerní čtení i přesto, že se těmi tématy dlouhodobě zabývám a žádné zcela převratné novinky mi nepřinesla. Pro fastfoodové člověky s minimálními zkušenostmi s přírodní léčbou či zdravou výživou to je nenásilný úvod do Zdraví. Cílovka na první pohled zdá se býti něžné pohlaví, ale já bych ty mužné bejky nepodceňovala. Margit je charismatická kočanda a je známo, že jak ženy, tak muži si spíše nechají radit od žen (proto jsou všechny navigace namluveny ženami). Proč tomu tak je? 🙂 Své teorie můžete psát do komentářů, já svá moudra asi pro dnešek zapíchnu.

Je to ideálka jako dárek pro ty, kteří toho zatím o přírodních terapiích, zdravém životním stylu a alternativní medicíně moc neví a hledají, kudy kam. Asi bych tomu dala přezdívku „Přesvědč manžu“.

Tak do příště moc nezdravě nemlsejte a počkejte si na další literární mls. 🙂

Vaše Lucie